tisdag 19 juli 2011

Uppdatering

Det blir inte så mycket bloggat nuförtiden, jag snabbrapporterar på facebook istället (till alla ickehundvänners glädje ;)) men här kommer en uppdatering!

Efter helgen i Halland har vi träffat Håkan och Karina en gång till. Då var vi i Flen med ett gäng flattar och jobbade mycket på stadga och dirigeringar.

Vi har startat på FRK och SSRKs KM men fick göra det inofficiellt eftersom vi inte kände oss färdiga för öppenklass. Flatteklubbens gick inget vidare men de stationer hon löste fixade hon kanonbra. SSRKs KM gick jättebra och hade vi inte startat inofficellt hade vi kommit två i nkl vilket kändes kul!

Vi har hälsat på i Trekanten och tränat med Marina och Ida och labradorerna. Där fick vi lite stöttning om viltträningen och vi jobbade mycket på linjetag och hade allmänt trevligt. Vi pratade mycket om hur jag ska berömma Java så hon tycker hon är världens bästa och det funkar rätt så bra!

Sen har vi varit på goldenklubbens läger i Norberg. Vi fick träna i en jättetrevlig grupp för Johan Fogelberg och även om vi inte "tränade" så himla mycket så lärde jag mej en hel del och fick bra tips om hur jag ska jobba upp Java. Han pratade mycket om vad som är viktigt ur jaktligt perspektiv och jag inser ju att jag måste få lite jädrar anamma i Java för annars kommer hon inte funka. Jag inser ju oxå att det säkerligen är jag som i min oro över att hunden ska gå ur hand har hållt henne väldigt väldigt lugn och hon är en hund som behöver gasas lite grann. Nu vet jag ju att jag kan gasa upp henne väldigt mycket och låta henne vara jättebusig för det kommer gå plättlätt att ta tillbaka. Det är alltså en av de saker vi jobbar på.

Sen fick vi åka till veterinären för hon har haft ett sår efter ett våteksem som aldrig lyckats läka helt. Nu får vi behandla med fuciderm gel och det ser mycket bättre ut även om Java inte tycker livet är helt kul med en badring runt halsen. Vi missade också att starta på Goldenklubbens KM, ett officiellt jaktprov, för hon har ju badförbud. Hon är inte färdig för start egentligen men jag hade tänkt starta ändå bara för att få erfarenheten. Jag var funktionär istället och fick skriva i ökl-rutan, det var trevligt och man lär sig mycket av att titta på olika ekipage och höra hur domaren resonerar.

Igår var vi och tränade med Benita och Yoshi. Vi la ett litet sök åt Java med fem vilt och jag la tre åt ena sidan och två åt andra sidan om en stig. Hon plockar ju in dem efter lite funderingar (speciellt första viltet tar lite tid) men det blir bättre och bättre. Avlämningarna är fortfarande bedrövliga men det ger sig nog. Mitt i söket blev Java jätterädd och började skälla och hoppa upp och ner. Antagligen var det nåt djur som rörde sig i området och jag fick ropa ordentligt för att få tillbaka henne, hon blev väldigt störd. Kopplade och vi gick en lov runt området och "råkade" gå förbi sista viltet som låg där och då fick hon plocka upp det och ta med sig in. Sen var det bara kvar på andra sidan och hon fick glatt ut där.

Sen jobbade vi med linjetag på ett stort fält. Vi la ut vid tre holmar och turades om att skicka från olika håll. Jag kastade lite små störningar, tex la ut igen vid det område vi stod vid, innan jag skickade och även om hon blir lite tveksam så går hon iväg och känns mer säker än förut. Även när jag fått ta tillbaka henne så går hon ut igen, något som vi haft problem med förut. Vi jobbade även lite med "ut" och jag tror hon vet vad jag menar men är osäker på kommandot.

Imorgon sticker vi till Halmstad och hälsar på Anna med familj. Vi hoppas att vädret inte är FÖR dåligt så vi kan träna lite grann.

NU ska vi göra oss iordning och hämta lite vilt för att träna ännu ett pass med Benita och Yoshi. Vi ska lägga ett sök på ett område som Java känner till och sen ska vi fortsätta med linjetagen på samma område som igår!

Inga kommentarer: