måndag 4 april 2011

Kurshelg

I helgen var damerna i familjen på minisemester i Halland medan Sigge fick semester på Skoglunda. Vi började med att åka till Anna i Harplinge och åkte därifrån via Ullared till hittahundkurser.se för en helgkurs för Håkan och Carina från Sörmlands Hundskola. Det var otroligt trevligt och lärorikt! Instruktörerna varvade teori med praktik och vi jobbade mycket på de fyra hörnstenarna. Alltså blev det mkt fokus på lugn och kontakt och lydnad. Vi testade oxå på vilt och jobbade på betingning av linjetag. Java har kommit en bra bit på väg nu. Hon är mer lugn och följsam vid sidan än förut och gör sitt jobb snabbt o prydligt. Avlämningarna funkar oxå i stort sett felfritt. Det vi kört fast med är linjetagen, vilthantering och sen har jag inte litat på henne i stadgan. Linjetagen har jag fått en strategi för och jag har inte riktigt bestämt mej för om jag ska följa deras anvisningar helt eller anpassa lite grann. Vilthanteringen gick oxå bra. Carina och Håkan menar att hon bara är oerfaren och att det inte kommer bli några problem om jag bara introducerar de olika vilten ett och ett ordentligt. Stadgan har vi fått redskap för att jobba med och även om hon inte är speciellt het just nu, så kan det ju komma!! Vi är trötta men nöjda efter helgen och Sigge har oxå fått sig en liten duvning på hemmaplan och så fint har han inte gått fot nån gång!

Inga kommentarer: