söndag 12 september 2010

GRK Närke Workingtest

Idag var det dags för ett nytt försök på WT för oss. Vi åkte tillsammans med Maria o Dillen till Skogaholm. Jag var skitnervös eftersom det gick så totalt åt skogen förra gången vi (oplanerat) startade. Jag startade inte på samma station (3) som någon annan jag kände och väl på plats blev vi först ut. Det var ett litet närsök som låg knappt 10 meter ut och eftersom jag känner mej osäker på Javas förmåga att gå på linjetag valde jag att istället skicka ut henne på ett sök-kommando men försökte visa henne att hon skulle söka nära. Hon drog iväg lite långt och jag visslade in o la på närsökssignal o då plockade hon in sin dummy. =) Vips så var första stationen avklarad! (Behöver träna på att börja söka NÄRA, och oxå mer på riktade närsök).

Station nummer 4 blev oxå raka spåret in och det var en vattenmarkering. Jag hade inte fattat om jag fick skicka eller skulle vänta på kommando så när jag frågade det laddade Java för att dra iväg. La på ett apportkommando mer eller mindre samtidigt som hon stack! ;) Hon gjorde sitt jobb bra o lämnade av i handen! (Behöver träna på olika tidsrymd mellan skott/kast och kommando, o oxå på att kanske inte skicka alls på just den apporten).

Sedan blev det en markering på land (station 5) som landade precis framför ett "vattenområde" och Java drog ut lite där (som jag fattat låg ökl dirigeringen där så massa hundar hade ju varit där ute) men hon tog dummyn på tillbakavägen utan att jag behövde försöka styra. (Lärdomen där var väl egentligen bara att träna mer markeringar)

Station nummer 1 var ju min mardrömsstation, dirigering. Den såg ut o vara skiiiiiitlång i mina ögon och jag tänkte att det går aldrig. Men ut gick hon på mitt kommando även om hon hamnade lite vid sidan av o drog ut i ett område till höger/bortanför sen. Eftersom jag inte kan dirigera henne så tänkte jag att jag skulle låta bli o låta henne komma inåt igen och då försöka få henne ut,det enda tecken som möjligtvis skulle funka. Det gjorde det och hon drog ut mot det område där dummyn låg och jag la på närsökssignal. Rent krasst blev det ju kanske lite mer som ett sök men tre segrar: Hon gick UT, och hon gick UT igen på min signal OCH fick med sig den in! (Behöver alltså träna massor på linjetag och dirigeringstecken, även stoppsignal)

Sista stationen för dagen var en dubbelmarkering som låg mer eller mindre på en linje utåt längs en stig. Skotten smällde av ganska snabbt emellan och Java blev ganska så paff när det var två skott och två dummies. Hon grejade den första plättlätt men blev lite osäker på andra skicket. Blev kanske lite hafsigt skickat..jag fick iaf ut henne igen innan hon han in till min sida och då knep hon den andra dummyn.

Ett stort plus för dagen var att hon höll sig ok vid sidan (kunde varit lite tajtare) samt att alla avlämningar var helt perfekta. Hon är oxå väldigt behaglig att ha med sig bland alla hundar och folk (även om hon var lite mer i gasen först och mer och mer trött ju längre dagen gick). Däremot blev hon rädd när det kom några barn och morrade lite, tar det inte allvarligare än att hon är lite "spökig" ibland.

Vid prisutdelningen kom flera av våra träningskompisar till pris, Maria o Dillen vann på 96 poäng! Java landade på 83,5 poäng vilket säkert är dubbelt så mycket som sist, snacka om förbättring! ;)

Det kändes iaf jääääätteskönt att se att vi kan jobba även fast matte är skitnervös och Java är i ny o okänd miljö med skott o nya människor! Nu siktar vi på jaktprovsstart till våren. I höst fokuserar vi på lydnad och massa träning och låter nog vilthanteringen vila liite grann även om vi gärna tränar med olika vilt för att vänja oss. Tror att en säkrare Java ger mindre problem med viltet.

Nu ska matten städa lite grann och sen är det dags för ny arbetsvecka!

Inga kommentarer: