lördag 26 mars 2011

Träningspremiär 2011

Ja, idag kändes det som att vi gjorde träningspremiär för i år. Visserligen har vi tränat lite hemma och ute hos mamma och pappa men idag var första gången vi tränade med nån annan. Vi var hos Pia på Norrgården och tränade med henne och Asta i vårsolen.

Vi började med att gå bort till stället vi skulle vara på och jobbade på position o kontakt. Sen la vi ut ett par linjetag som fick ligga kvar medan vi gjorde annat.

Java fick markeringar från åkern in i skogsbrynet. Det var rätt mkt ris och svårt att ta sig fram men hon jobbade på. Märktes att hon var liite upp i varv och en gång apporterade hon in en rävbajs (?). Hon tog oxå en egen liten toapaus och kom sen raka vägen in till mej som hon då brukar. Till skillnad från andra gånger gick det dock att skicka ut henne igen och hon tog då in dummien. Förut verkar hon ha ansett den markerad och klar. Efter Asta jobbat lite fick Java byta och köra tvärtom, alltså från skogen till åkern. Det var precis lika svårt, om inte svårare. Det verkar vara svårt för dem att bedöma djupet när det inte finns nån referenspunkt. Men hon fick jobba på och grejade det, tycker det gick bättre än förra året när hon totalt vimsade bort sig i en liknande situation.

Vi avslutade med att ta linjetagen. Det blev lite svårare än jag hade räknat med, vi utgick inte från samma punkt som hundarna satt på när vi la ut linjetagen och det hade antagligen varit smartare att göra så. Det funkade ju så här oxå, vi fick gå närmre och de fick hämta ett par var på tre olika ställen. Vid ett tillfälle såg jag att jag antagligen brukar skicka vinkelrätt mot skogsbryn eller referenspunkter vid vägar o så för Java hade väldigt svårt att gå snett o drog mot att springa rakt ut.

Vid ett tillfälle fortsatte hon oxå förbi busken där dummien låg, över vägen, och rakt ut på andra åkern rakt rakt rakt, som vid en "riktig" dirigering. Jag blev alldeles paff, hanterade det inte riktigt som jag hade tänkt eg, visslade tillbaka henne, när hon inte tog närsöket vid busken stoppade jag och så skickade jag henne ut igen. Det funkade visserligen men var ju inte direkt linjetaget jag planerat.

Känner mej iaf nöjd med dagen, ok grepp och fina avlämningar. Inget ratande av dummies eller flamsitrams och fotgående o kontakt var helt ok!

Inga kommentarer: